A hulladékmentes mozgalom lényegesen kevesebb figyelmet kapott, mióta a koronavírus járvány kitört, sőt! A cégek inkább az egyszer használatos zacskókat és tárolókat ajánlják a fertőzés csökkentése érdekében.
Mi a feladatuk a csomagolásoknak járvány esetén?
A csomagolás kapcsolatba kerülhet számtalan módon a vírussal, kérdés, hogy van-e értelme ezzel a problémával foglalkozni és ha igen, melyek a legbiztosabb megoldások. A legelső kérdés, hogy a Kínából érkező csomagokon túlélhet-e a vírus. Ez a legtöbb szakértő szerint nem valószínű. Ha a vírus sokáig megélne a csomagoláson akkor a vírus terjedése jóval gyorsabb lett volna. Szakértők szerint a fertőzött, külföldről érkező csomagolásokról sem kell félni, nyugodtan lehet vásárolni ezeket a termékeket, mert bár a vírus túlélése 2 és 9 nap között bármi lehet, jellemzően ezek a csomagok hosszabb időt töltenek úton.
Az újracsomagolást válasszuk vagy részesítsük előnyben az eldobható csomagolásokat?
Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az új termékek és egyszer használatos csomagolások tisztasága inkább csak látszat, nem tudhatjuk, hogy a szállítás során és eladótérben mivel érintkezett, így veszélyesebbek, mint az újrazacskók. Ezzel ellentétben az általunk vitt tároló (vagy zacskó) útját ismerjük, sőt, lehetőségünk van arra is, hogy a megfelelő módon tisztítsuk, vagy fertőtlenítsük, így azt kell inkább előnyben részesíteni. Azonban ne feledjük, a koronavírus járvány egyszer véget ér, így érdemes hosszútávon gondolkozni és az újrahasznosított megoldásokat preferálni a fenntartható jövőnk érdekében. Más források inkább arra figyelmeztetnek, hogy minden újrahasználatos tárolót, szatyrot jobb, ha kerüli, vagy legalábbis alaposan fertőtlenít a vásárló, mert a szakértők sem tudják, hogy meddig életképes a vírus, ezért a vásárlók és cégek nagyobb valószínűséggel térhetnek vissza a járvány alatt az egyszer használatos megoldásokhoz.
A csomagolás megfelelően védi-e a terméket a vírustól?
A csomagolásról általánosságban elmondható, hogy a termék érintetlenségét is hivatott megvédeni. Ez a védelmi funkció járvány esetén még jobban a figyelem középpontjába kerülhet. A vásárlók önkéntelenül is védeni próbálják magukat, így a vásárlásaik során is ekként viselkednek. Kutatások azt mutatják, hogy a fogyasztók még járványmentes időszakokban sem szívesen vesznek le olyan terméket a polcról, amit már valaki más megérintett. Akár 30%-ot eshet vissza a forgalom, ha egy polc rendezetlen és hiányos és azt mutatja, hogy már sok ember megfoghatta előttünk azt a terméket. Veszélyes időkben – így egy világjárvány esetén is – inkább a csomagolt és érintetlennek tűnő termékeket preferálják a vásárlók, várható azon termékkategóriák erősödése, mely érintetlennek tűnik.
Láthatóan egyértelmű, megnyugtató válasz nincs, hogy mely csomagolások milyen mértékben veszélyesek és melyik opciót válassza a tudatos fogyasztó. Azonban az biztos, hogy
a csomagolás jelentősége – főleg egy hosszúra nyúló –
járvány esetén jelentősen megnőhet. Egyrészről lehetővé teszi, hogy nagyobb mennyiségű termék változatlan minőségben megmaradjon, tárolható legyen és amivel egy esetleges áruhiányt túléljünk, továbbá a csomagolás vészhelyzetben védelmet nyújt a vírus ellen, legyen az akár látszólagos is, így hajlamosak lehetnek elfeledkezni a környezet védelméről, ami jelenleg kisebb kockázati tényezőnek tűnik.
Forrás:https://csomagolas.blog.hu/2020/03/16/tulelheti_a_hulladekmentesseg_a_koronavirust?fbclid=IwAR0tIEi0syobhGaiKNkboKckDczw5jsiq3XgGZ9uw-mCiZ3rfuTgWivgJIc